Black Friday – En reise inn i historien

Categories Blogg, Livsstil

I dag tar vi en nærmere titt på shoppingtradisjonen som har gjort sin vei til Norge: Black Friday og Black Week. Disse hendelsene, som opprinnelig kommer fra USA, har raskt funnet fotfeste her og blir nå en årlig fest for shoppingentusiaster.

Bilde av Freepik

Black Friday og Thanksgiving

Black Friday, som alltid finner sted dagen etter den amerikanske Thanksgiving-feiringen, har blitt synonymt med utrolige tilbud og et startskudd for julehandelen.

Thanksgiving er en amerikansk høytid som feires den fjerde torsdagen i november. Opprinnelig en feiring av vellykkede høstavlinger, har Thanksgiving utviklet seg til en dag for å uttrykke takknemlighet for det man har, spesielt familie og venner. Tradisjonelt er hovedfokuset på å samles til et overdådig måltid, hvor kalkun ofte er hovedretten.

Forbindelsen mellom Thanksgiving og Black Friday kommer fra det faktum at Thanksgiving markerer begynnelsen på den travle julehandelsesongen. Mange amerikanske forretninger tilbyr store rabatter og salg i dagene som følger Thanksgiving, og det inkluderer spesielt dagen etter, kjent som “Black Friday“. Denne dagen betraktes som den travleste handledagen i året, og butikkene lokker forbrukere med store salg, spesialtilbud og begrensede tilbud for å stimulere salget og tiltrekke seg kunder.

Så, mens Thanksgiving er en tid for å reflektere over takknemlighet og tilbringe tid med familie, blir Black Friday et hektisk shoppingeventyr der mange mennesker jakter på gode tilbud og starter julegavehandelen. Denne sammenhengen har gjort at begge dagene har blitt nært knyttet til hverandre i den amerikanske kulturen.

Bilde av krakenimages

Hvorfor heter det Black Friday?

Navnet “Black Friday” har flere teorier om opphav, men den mest aksepterte og populære forklaringen knytter seg til handelsbransjen og regnskapspraksis. Tradisjonelt var bokføringen gjort manuelt, og bokføringsinnskriftene ble ofte ført med rødt blekk for tap og svart blekk for overskudd.

Black Friday refererer til den dagen etter Thanksgiving da butikkene går fra å være “i rødt” (å ha tap) til å være “i svart” (å ha overskudd), og det markerer begynnelsen på den travle julehandelsperioden. Denne overgangen fra rødt til svart ble ansett som positiv for handelsmenn, og navnet Black Friday har blitt assosiert med den økonomiske vendingen det bringer for butikkene.

Black Friday og Black week i Norge

Men visste du at Black Week, som strekker seg over flere dager, har blitt like populært her i Norge? Det gir enda mer tid til å dra nytte av butikkenes rabatter.

Fenomenet har eksistert i Norge i noen år nå, og for mange er det blitt den perfekte anledningen til å sikre seg årets beste kjøp. Det er en tid da butikkene går all-in med salg og kampanjer, og det er ikke uvanlig å se folk stå i kø utenfor butikkene i håp om å score de beste tilbudene.

Black Friday og Black Week handler imidlertid ikke bare om shopping. Det har blitt en tid for samfunnsskapende aktiviteter, der folk deler tips om gode tilbud og opplevelser med hverandre. Det har også gitt lokale bedrifter en plattform til å markedsføre seg selv og tiltrekke seg nye kunder.

Jeg gleder meg til en spennende tid med fantastiske (røver)kjøp og fellesskap! 🙂

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *